Orgelconcert Cor de Jong

Orgelconcert Cor de Jong

Op 16 juni 2024 wordt het Van Gruisen-Van Oeckelen orgel bespeeld door Cor de Jong. Cor is de cantor-organist van de Oude Kerk.
Meer informatie over het concert volgt t.z.t.
Website: https://cordejong-organist.nl

Kaartverkoop vóór het concert in de kerk.
Toegangsprijs is € 12,50 (contant gepast betalen of pinbetaling).
Toegang voor kinderen tot 12 jaar is gratis.

Orgelconcert Ko Zwanenburg

Orgelconcert Ko Zwanenburg

Op zondag 26 mei 2024 wordt het Van Gruisen-Van Oeckelen orgel in de Oude Kerk bespeeld door organist Ko Zwanenburg.
Het concert begint met Suite in G BWV 816 van J.S. Bach. Vervolgens horen wij werken van F. Mendelssohn-Bartholdy, T. Hagen en J. Alain. Als laatste zal Ko Zwanenburg muziek van A. Pärt en Th. Dubois laten horen. Een gevarieerd programma voor elke (orgel)liefhebber.
Ko Zwanenburg studeerde orgel, piano en kerkmuziek in Utrecht. Daarnaast volgde hij een cursus improvisatie. Het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren combineert hij met lesgeven in zijn eigen praktijk voor orgel en piano. Naast zijn werkzaamheden als docent is Ko cantor-organist van de Nicolaïkerk te Utrecht.

Programma 26 mei 2024 en CV Ko Zwanenburg
Website: https://kozwanenburg.org

Kaartverkoop vóór het concert in de kerk.
Toegangsprijs is € 12,50 (contant gepast betalen of pinbetaling).
Toegang voor kinderen tot 12 jaar is gratis.

Orgelconcert Jan Jansen

Orgelconcert Jan Jansen

Op zondag 21 april 2024 wordt het Van Gruisen-Van Oeckelen orgel in de Oude Kerk bespeeld door organist Jan Jansen.Plaatsgenoot Jan Jansen is geen onbekende in de Oude Kerk. Hij was hier gedurende 16 jaar cantor-organist voor hij in 1987 naar Utrecht vertrok, waar hij tot mei 2011 organist was van de Domkerk. Naast de drukke liturgische praktijk verzorgde hij daar, samen met de Domcantorij o.l.v. Remco de Graas, de landelijk welbekende Zaterdagmiddagmuziek. Al verschillende keren heeft Jan Jansen een concert in de DOK-concerten series verzorgd. Wij zijn heel blij dat hij dat deze middag opnieuw doet.
Het programma begint met Suite in D Majeur van F. Couperin. Vervolgens horen wij werken van J.S. Bach, F. Mendelssohn en M. Duruflé. Het belooft een prachtig programma voor de (orgel)liefhebbers te worden.

Programma 21 april en CV Jan Jansen
Foto: Gérard van Bethlehem

Kaartverkoop vóór het concert in de kerk.
Toegangsprijs is € 12,50 (contant gepast betalen of pinbetaling).
Toegang voor kinderen tot 12 jaar is gratis.

Concert Kamerkoor NEXT: Tapetenblume

Concert Kamerkoor NEXT: Tapetenblume

Op 17 maart 2024 brengt Kamerkoor NEXT, o.l.v. Fokko Oldenhuis, hun programma Tapetenblume in de Oude Kerk. In Tapetenblume schetst Kamerkoor NEXT de stormachtige ontwikkeling van de Duitstalige koormuziek vanaf het einde van de negentiende eeuw. Van de overweldigende emotie van Mahlers grootse Ich bin der Welt abhanden gekommen tot de satirische spreekkoren van Bergman en de abstracte Traumtänze van Schanderl: Tapetenblume is een muzikale muurschildering die licht schijnt op een veranderende wereld.
Waar in de dubbelkorige mis van Rheinberger nog de warme klanken van de romantische Duitse muziekcultuur doorklinken, zijn in Mahlers liederen de eerste tekenen van een veranderende wereld hoorbaar. Het wereldberoemde Ich bin der welt der Welt abhanden gekommen, in arrangement voor zestien-stemmig koor van Clytus Gottwald, vertelt hoe de hoofdpersoon zich terugtrekt, verloren voor de wereld, om te ontsnappen aan het rumoer en de onrust om zich heen: een reactie op de razendsnelle technologische en maatschappelijke omwentelingen in het fin de siècle. Het woelen van de wereld waar Ich bin der Welt mee eindigt blijkt een wrange voorbode van de daaropvolgende decennia.

Uit de 20e-eeuwse werken uit het programma, van Stockhausen, Bergman en Schänderl, doemt een nieuwe wereld op: een wereld waar de as van twee wereldoorlogen neerdaalt en het geloof in een goede afloop na deze wereldstorm verder weg lijkt dan ooit. De Finse Erik Bergman schreef vier spreekkoren op de avant-gardistische Galgenlieder van de Duitse dichter Christian Morgenstern. Waar in deze absurdistische teksten van Morgenstern een loopje lijkt te worden genomen met de eindigheid van het aardse bestaan, weerklinkt in Stockhausens Choral en Chöre für Doris de serieuze, soms strenge, vooroorlogse stervenstaal. De werken van Stockhausen zijn geschreven in zijn vroege jaren en tonen invloeden van de atonale compositietechnieken van Schönberg. Het laatste werk in het programma is een aangrijpende scherts, satire die grenst aan het serieuze: het abstracte Traumtänze van Hans Schänderl creëert met zijn polyritmiek en geluidseffecten een waar klankenpalet dat op het lijf van Kamerkoor NEXT geschreven is. Een stralende toekomst uit een ongewis verleden.

Kamerkoor NEXT is een enthousiast Utrechts kamerkoor met ambitieuze zangers tussen de 25 en 45 jaar. NEXT zingt onder leiding van Fokko Oldenhuis, gevarieerde programma’s van klassiek tot modern.
Website: https://www.kamerkoornext.nl

Kaartverkoop vóór het concert in de kerk.
Toegangsprijs is € 15,00 (contant gepast betalen of pinbetaling).
Toegang voor kinderen tot 12 jaar is gratis.

Concert Vocaal Ensemble Melos: To See a World

Concert Vocaal Ensemble Melos: To See a World

Op 18 februari 2024 geeft Vocaal Ensemble Melos onder leiding van Lucas Vis, een concert in de Oude Kerk. In hun programma ‘To See a World’ zingt Melos zeer uiteenlopende stukken van meest moderne componisten, variërend van de Braziliaanse Heitor Villa Lobos met een sfeervol Kyrie en Sanctus tot de Nederlandse Claudia Rumondor met een indrukwekkend lied: To See. Daartussen klinken liederen van onder meer Samuel Barber en de Franse componist Florent Schmitt. Programma 18 februari 2024 met liedteksten

Vocaal Ensemble Melos is een vrouwenkoor dat in 2015 is ontstaan uit een initiatief van Caroline Spanjaard, Wikkie en Lucas Vis. Sindsdien zijn er diverse concerten gegeven met werken voor vrouwenkoor uit alle tijden. Zangeressen: Ien Bouwmans, Wikkie Vis, Irene van Kelegom, Janneke Kennes, Edda Hoving, Marja Appünn, Ginette Kals, Elly Huisman, Cora van Rijn, Willemien Leermakers en Femke van Eijck-Leermakers.

Dirigent Lucas Vis studeerde cello en orkestdirectie in Amsterdam. Na zijn debuut bij het Kunstmaandorkest (voorloper van het Nederlands Philharmonisch Orkest) werd hij cellist en assistent bij hetzelfde orkest (’68-’69). Dat vormde het begin van een lange carrière als gastdirigent en vaste dirigent. Het Nederlands Ballet Orkest (’76-’79), Het Brabants Orkest (’79-’84) en het Noordhollands Philharmonisch Orkest (’88-’96) waren de vaste verbintenissen. Als gastdirigent stond hij voor vrijwel alle Nederlandse orkesten, zoals het Koninklijk Concertgebouw Orkest, Residentie Orkest, Rotterdams Philharmonisch orkest, de verschillende radio-orkesten en de provinciale orkesten. Daarnaast dirigeerde o.a. het Nieuw Ensemble, het Asko-Schönberg Ensemble en het Nederlands Kamerkoor. Bij de Nederlandse Opera leidde hij voorstellingen van opera’s van o.a. Mozart, Puccini, Busoni, Ketting, Knussen en vele anderen. Daarnaast dirigeerde hij talloze orkesten en ensembles in bijna alle landen van Europa en daarbuiten.
Bruno Maderna (Italiaans dirigent en componist) opende Lucas’ ogen voor de hedendaagse muziek. Als leerling en assistent van deze grootmeester (’67-’73) deed hij veel ervaring op met veelzijdig repertoire en pedagogie. In 1981 werd hij docent orkestdirectie aan de conservatoria van Den Haag en Maastricht, in 1998 artistiek directeur van het Conservatorium van Amsterdam. De in Frankfurt gevestigde Internationale Ensemble Modern Akademie is de plek waar Lucas Vis als coach voor het ensemble van masterstudenten en docent van de orkestdirectiestudent al vele jaren werkzaam is.
De passie voor muziek zorgt ervoor dat Lucas Vis ook altijd actief is geweest en is in de wereld van de liefhebbers. Melos is daar een goed voorbeeld van.

Kaartverkoop vóór het concert in de kerk.
Toegangsprijs is € 15,00 (contant gepast betalen of pinbetaling).
Toegang voor kinderen tot 12 jaar is gratis.

Dit concert wordt financieel gesteund door een subsidie van de gemeente Soest in het kader van de 100-stoelenregeling.