Carminis Consort- fotograaf Liesbeth Gankema

jul 14 2024

Opening expositie Helma van Kleinwee en eerste zomerconcert Carminis Consort

De officiële opening van de Zomeropenstelling en de expositie van Helma van Kleiwee in de Oude Kerk vindt plaats op zondagmiddag 14 juli 2024 om 14.30 uur.
Het werk van Helma van Kleinwee laat een veelvoud van materialen zien in vorm en kleur, zowel in haar schilderijen als in grote en kleine objecten. Ze houdt van experimenteren en nieuwe dingen ontdekken en daarbij ondertussen te zien wat er gebeurt. Het onbewuste en intuïtieve speelt daarbij een belangrijke rol in het maken van keuzes. Zo kiest ze afwisselend voor schilderen, maar tegelijk ook voor breien, haken, weven, en/of naaien, maar ook werken met papierklei of uitwasbaar vlies. Zo maakt ze ook schilderijen waarin textiel, papier of klei is verwerkt. Het is altijd een spannend proces om te zien wat er dan uiteindelijk uitkomt. Een leidende gedachte is voor haar: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan…”
Naast de schilderijen zullen er ook kleine objecten te zien zijn. Zij illustreren ‘de veelvoud van materie’ zowel in vorm als in kleur als in betekenis, die in haar werk tot uitdrukking komt. Het thema van de expositie is dan ook ‘Tegenstellingen’.
U bent van harte uitgenodigd bij de opening aanwezig te zijn. De kunstenaar zal zelf aanwezig zijn om op vragen over haar werk in te gaan. Maar ook gedurende de zomeropenstelling bent u al dan niet met uw zomergasten, hartelijk welkom.

Aansluitend op de feestelijke opening kunt u vanaf 15.30 uur genieten van het openingsconcert van het Carminis Consort.
Carminis Consort wordt gevormd door Ineke Baksteen (sopraan), Margareth Iping (mezzo-sopraan), René Slotboom (viola da gamba) en Tjalling Roosjen (orgel).
Zij brengen werken uit de Engelse Barok, o.a. Locke, Boyce en Purcell, voor twee zangeressen en continuo. Het concert heeft de titel ‘Music to Mourn and Magnify’ gekregen. Dit is te horen in tegenstellingen in de teksten; van droevig tot uitbundig. Programma en tekstboekje

Voor zowel de tentoonstelling als het openingsconcert is de entree vrij. Bij de uitgang is er wel een collecte ter bestrijding van de kosten. Voor de overige concerten in deze zomerserie is de entree € 12,50 p.p.
De zomeropenstelling van de Oude Kerk is van 16 juli t/m 24 augustus 2024
Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag van 14.00 – 16.00 uur
Toegang vrij, behalve tijdens de zomerconcerten op zondagmiddag vanaf 15.30 uur
Op maandagen is de kerk gesloten.
U vindt alle activiteiten tijdens de Zomeropenstelling in de kalender.