Henk Verhoef - Fotograaf Matteo Imbruno

jul 21 2024

Zomerorgelconcert Henk Verhoef

Op 21 juli 2024 wordt het Van Gruisen-Van Oeckelen orgel van de Oude Kerk bespeeld door Henk Verhoef, tijdens het tweede zomerconcert.
In de tijd dat Albert van Gruisen het orgel bouwde dat nu in de Oude Kerk staat, moet in veel kerken op zondag feestelijke muziek geklonken hebben. De teksten waren natuurlijk religieus, maar de muziek was niet anders dan die van de opera, het theater of de concertzaal. Het programma van deze middag opent met twee werken in die stijl. Muziek waarin het orgel als orkest kan klinken.
Henk Verhoef speelt naast een symfonie van Haydn, in een bewerking van diens jongere tijdgenoot Stegmann, vijf korte stukken van de vooral als musicoloog bekende Fétis. De stukken zijn bedoeld om tijdens de mis te klinken in afwisseling met een koor en zijn geschreven in een opera-achtige stijl die we nu misschien niet meer zo snel met kerkmuziek associëren, maar die het orgel als het ware op het lijf is geschreven.
Programma en CV
Website: https://showcase.fm/henkverhoef

Kaartverkoop vóór het concert in de kerk.
Toegangsprijs is € 12,50 (contant gepast betalen of pinbetaling).
Toegang voor kinderen tot 12 jaar is gratis.