Geloof, liefde, hoop uit kruiswegstaties van Henk van Loenen

apr 02 2022

Expositie Kruiswegstaties van Henk van Loenen

In de veertigdagentijd tot Pasen verzorgt de Stichting Kerk en Cultuur Oude Kerk Soest een expositie van kruiswegstaties van kunstenaar Henk van Loenen in de Oude Kerk met het thema ‘Minste / Meester’.

Henk van Loenen (Hilversum, 1946) tekende van jongs af aan. Pas later, in de jaren 90, begon hij ook poëzie te schrijven. Naast zijn baan als tekenleraar, hield hij zich steeds meer bezig met poëzie, schilderen en fotograferen. Onder het pseudoniem Juliën Holtrigter publiceerde hij zeven dichtbundels. Zijn werk gaat over kijken. Het is de wereld waarover de dichter schrijft. En wat hij niet kan verwoorden, maakt hij zichtbaar in zijn schilderijen.
Na lang aarzelen en schetsen (hoe durf je als semi-professioneel kunstenaar zo ’n beladen onderwerp te verbeelden) schilderde hij in 2015 een eerste kruisweg in acrylverf op papier. Nadat deze was aangekocht, maakte hij in 2018 een nieuwe, soortgelijke kruisweg, onder de titel ‘Minste / Meester’, dit keer in olieverf op papier. Als kind was hij al diep geraakt door Christus en hij is hem altijd blijven fascineren. Tijdens het schilderen van de kruisweg vond hij verder inspiratie bij teksten van Tomas Halik – Raak de wonden aan en Huub Oosterhuis.
Website Henk van Loenen

Data expositie: 6, 12, 13, 19, 26 en 27 maart en 2, 3 , 9 en 10 april