Werken van Helma van Kleinwee

jul 16 2024

Expositie Tegenstellingen van Helma van Kleinwee

Tijdens de zomeropenstelling 2024 in de Oude Kerk verzorgt de Stichting Kerk en Cultuur Oude Kerk Soest de expositie ‘Tegenstellingen’ van kunstenaar Helma van Kleinwee uit Hoorn.
Het werk van Helma van Kleinwee laat een veelvoud van materialen zien in vorm en kleur, zowel in haar schilderijen als in grote en kleine objecten. Ze houdt van experimenteren en nieuwe dingen ontdekken en daarbij ondertussen te zien wat er gebeurt. Het onbewuste en intuïtieve speelt daarbij een belangrijke rol in het maken van keuzes. Zo kiest ze afwisselend voor schilderen, maar tegelijk ook voor breien, haken, weven, en/of naaien, maar ook werken met papierklei of uitwasbaar vlies. Zo maakt ze ook schilderijen waarin textiel, papier of klei is verwerkt. Het is altijd een spannend proces om te zien wat er dan uiteindelijk uitkomt. Een leidende gedachte is voor haar: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan…”

Belangrijk voor haar ontwikkeling was de kunstenaar Maarten Frenken die haar in de jaren ’90 leerde vooral bij en naar zichzelf te kijken en te blijven. Ze volgde in de jaren daarna ook een aantal master-classes met textiel. Inmiddels werkt ze al bijna 25 jaar actief samen met haar partner Wim Zwijsen en stimuleren ze elkaar, ook al werken ze heel anders. Ze hebben samen een galerie in Hoorn.

Haar behoefte om met kleur te werken was in de periode dat ze bomen schilderde erg groot, maar ook wilde ze graag met textiel werken. Het borduren bij de bomen was daarbij een soort meditatie. Tegenover deze schilderijen is er in deze expositie ook rustiger, meer ‘mystiek’ werk te zien dat ontstond nadat ze grote textielbeelden had gemaakt voor een tentoonstelling in de Ceciliakapel te Hoorn, met als thema: “Zusters van liefde.. krengen van barmhartigheid’ “, een thema dat haar, gelet op de vele reacties, persoonlijk nog steeds bezighoudt (zie: Museum Expoost ) Het laatste maakt dat ze denkt dat haar kleur momenteel nog wel even ‘ingetogen’ blijft. Naast de schilderijen, die dus ook haar innerlijke ‘tegenstellingen’ laten zien, zullen er ook kleine objecten te zien zijn. Zij illustreren ‘de veelvoud van materie’ zowel in vorm als in kleur als in betekenis, die in haar werk tot uitdrukking komt.
Website: https://helmatextiel.nl/

De expositie is in de Oude Kerk te zien tijdens de zomeropenstelling van 16 juli t/m 24 augustus. Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag van 14.00 – 16.00 uur.
Toegang vrij, behalve tijdens de zomerconcerten op zondagmiddag vanaf 15.30 uur. Voor concertbezoekers is er dan, voorafgaand en na afloop van het concert, ook gelegenheid de schilderijen te bekijken.
Op maandagen is de kerk gesloten.
U vindt alle activiteiten tijdens de Zomeropenstelling in de kalender

Urenschema

New Day